** Markten en mededinging, 3e druk **
ecB13

1 Inleiding
2 Vraag
3 Aanbod
4 Concurrentie
5 De ACM en de AFM
6 De ACM en de ConsuWijzer
7 Marktvormen
8 De marktprijs en marktwerking
9 Marktinterventie
10 Producenten- en consumentenmarkt
Trefwoorden
ISBN: 978 94 6112 098 4
Je leert hoe markten werken en waarom specialisatie leidt tot handel. Omdat je niet alles zelf kunt produceren, moet je ruilen met anderen. Zo ontstaat een markt: een plek waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten. Soms gebeurt dat fysiek, zoals op een bloemenveiling, en soms digitaal, zoals bij aandelenhandel. Je ontdekt het verschil tussen concrete en abstracte markten, en hoe specialisatie leidt tot afhankelijkheid van anderen.
Vervolgens duik je in het gedrag van consumenten. Je leert hoe de vraag reageert op prijsveranderingen en hoe je dat weergeeft met een vraaglijn. Je ziet het verschil tussen primaire en luxe goederen, en hoe prijselasticiteit bepaalt of een prijsverhoging leidt tot meer of minder omzet. Ook leer je hoe de vraaglijn verschuift door veranderingen in inkomen, voorkeuren of bevolkingssamenstelling.
Daarna bekijk je het aanbod. Producenten reageren op prijsveranderingen: bij hogere prijzen produceren ze meer, bij lagere prijzen minder. Je leert hoe de aanbodlijn werkt en wat het verschil is tussen elastisch en inelastisch aanbod. Ook zie je hoe technologische ontwikkelingen en toetreding van nieuwe aanbieders de aanbodlijn kunnen verschuiven.
Concurrentie speelt een grote rol. Je ontdekt hoe vrije toetreding, productdifferentiatie en informatie over de markt de mate van concurrentie bepalen. Soms maken bedrijven afspraken die de concurrentie beperken, zoals kartels. De ACM ziet erop toe dat dit niet gebeurt. Ook leer je hoe coöperaties invloed hebben op de prijs en waarom de overheid soms moet ingrijpen met minimum- of maximumprijzen.
Tot slot krijg je inzicht in marktvormen: van volledige concurrentie tot monopolie. Je leert hoe de marktprijs tot stand komt en wat de gevolgen zijn van marktwerking en privatisering. Via voorbeelden uit de praktijk, zoals de meervallenmarkt, zie je hoe vraag en aanbod samen de prijs bepalen. Zo krijg jij meer inzicht in economische processen en begrijp je beter hoe de markt om je heen functioneert.


